Tuesday 27 December 2011

~Mimpi.....

  Salam...mlm msh muda,n time aku rjn nie la lau nak update blog pom..hehe..aku nk share kat korg sal mimpi..=)..mesti korg smua pom pnh mmpi kan?..kalo xpnh mimpi 2 memang aneh la..huhu..

   mimpi nie da mcm2 jenis kn? antaranya..

~Mimpi dari Allah, bermakna ia  adalah mimpi yg membawa kebaikan.mimpi baik ini ialah mimpi yg m'yenangkn hati,mimpi melihat kekuasaan Allah,mimpi b'temu dgn rasulullah s.a.w. dan lain2 mimpi yg m'bawa kebaikan.Selain itu mimpi dr Allah jga m'rupakn hidayah..sebagai cnth,m'dpt mimpi yg sgt ngeri spt melihat azab kubur,azab mereka yg meninggalkn suruhan Allah,dan lain2..Walaupun mimpi ini ngeri,sebenarnya ia merupakan peringatan dr Allah supaya org yg menerima mimpi itu bertaubat dan kembali semula ke jalan Allah..

~Mimpi dari syaitan, mimpi yg mengerikan.mimpi itu membuatkn kita takut dan akan berasa letih bila bangun dr tdur.mimpi ini sebenarnya gangguan syaitan supaya kita berasa sedih dan tidak selesa semasa tdur...Apabila m'dpt mmpi ini,seseorg perlulah beristighfar.

~Mimpi angan-angan@mimpi yg berkaitan dgn apa yg berlaku kpd diri org yg b'mimpi.Mimpi ini hanyalah mimpi biasa.Apabila sebelum tidur,seseorg berilusi ttg sesuatu,ia akan t'bawa kedlm mmpi.Mimpi ini tdk membawa makna,ia hanyalah pengembaraan semasa tidur..

Adab-adab sekiranya dpt mmpi baik
  • hendaklah mengucapkan Alhamdulillah dan memuji Allah.
  • mengkhabarkan kpd mereka yg menyayangi anda,bkn org yg memusuhi anda.
Adab-adab sekiranya memdapat mimpi buruk
  • hendaklah mengucapkan A'uzubillah dan memohon perlindungan dr sebarang kejahatan mimpi itu.
  • hendak mengucapkan istigfar.
  • tukar posisi tidur,dr kanan kekiri @ sebaliknya.bila kita mengubah posisi bermakna kita mengubah gambar2 yg terdpt dlm mimpi.
  • bangun dan terus bersolat.
  • jgn menghebahkan kpd org ramai.
p/s~ jgn lupa bca doa n bsh kaki sblm tdo taw...=)


   

No comments:

Post a Comment